Call to action: onmisbaar in al je content
Een goede tekst schrijven, een toffe advertentie maken, een verpletterende video delen of een leuk social-mediabericht publiceren is één. Maar dit ook goed afsluiten is een tweede. En daar gaat het vaak mis. Zelfs bij professionele ‘contentmakers’. Er verschijnt nog regelmatig content online dat opeens ophoudt. Geen hint, geen vraag, geen oproep, niks. De klant blijft of achter in verwarring, óf klikt jouw video, bericht, advertentie of tekst zonder na te denken weer weg. In dit blogartikel vertel ik je meer over het belang van een ‘call to action’ en geef je meteen een aantal tips voor een succesvolle CTA.
Een call to action is een oproep tot actie
De letterlijke vertaling van ‘call to action’ is ‘oproep tot actie’. De call to action (CTA) is eigenlijk de hele reden dat jij jouw content hebt gemaakt. Zonder call to action is jouw bericht, advertentie, tekst of video, etc. nutteloos. Je publiek heeft je content gezien en vraagt zich vervolgens af: wat nu?
Precies dát vertel jij in je call to action. Wat wil je bereiken met jouw bericht? Wil je dat de kijker of lezer hem liket, opslaat, een reactie achterlaat, zich inschrijft voor een nieuwsbrief, iets van je koopt of contact met je opneemt? Benoem dat dan letterlijk. In de meeste gevallen start hetgeen wat de klant moet doen met een klik op een knop of link.
Een cTA is al-tijd nodig
Zonder call to action gaat je potentiële klant zonder pardon door met waar hij gebleven is. Of te wel; hij klikt jouw content weg en gaat door naar de concurrent. En dit is nou net níet wat jij wilt bereiken. Spoor hem dus aan om actie te ondernemen.
Alleen een knop met ‘Koop hier’ of ‘Inschrijven’ is niet voldoende. Maak duidelijk wat je van de klant verwacht en waarom. Stuur hem en maak het hem zo gemakkelijk mogelijk.
Een call to action heeft twee doelen
Onthoud dat een CTA altijd twee doelen heeft:
- Duidelijk maken wat de klant moet doen
- De (potentiële) klant een goede reden geven om dat te doen
Vooral dat laatste wordt nog weleens vergeten. Misschien heb je in je content het ‘waarom’ al benoemd, maar dat is voor de klant niet altijd duidelijk. Benadruk dit daarom altijd nog even extra bij de call to action zelf.
Een goede call to action: 7 tips
Gebruik onderstaande tips voor een goede CTA die werkt:
- Kies de juiste lengte. Maak de call to action zo lang als nodig is, maar nooit te lang of te kort. Uiteindelijk zijn de woorden die je kiest belangrijker dan de lengte. Als het maar duidelijk is wat er van de klant wordt verwacht.
- Gebruik actieve taal. Gebruik actief klinkende werkwoorden zoals ‘ontdek’, ‘koop’, ‘bestel’, ‘schrijf je in’ etc.
- Wees specifiek. Zorg ervoor dat de klant precies weet wat er gaat gebeuren zodra hij op de knop of link klikt.
- Verleid de klant. Plaats het voordeel van de klant voorop, maak duidelijk waar hij het voor doet. Gebruik eventueel magische woorden en verleid hem of haar.
- Houd het beknopt. Korte heldere teksten werken het best.
- Laat hem opvallen. Verstop de CTA niet in je tekst, maar laat hem opvallen door een contrasterende kleur te gebruiken ten opzichte van de andere kleuren van je website.
- Test je CTA. Test verschillende CTA’s en ontdek welke het beste werkt voor jouw doelgroep.
Voorbeeld Hello Fresh
Op de website van Hello Fresh staat een goed voorbeeld van een goede CTA:
Het woordje ‘stress’ wisselt af met de woorden ‘geld’ en ‘tijd’. Het is dus heel duidelijk wat het je oplevert als je een Hello Fresh-maaltijdbox bestelt. Met de knop ‘Bestel jouw box’ weet je dat je direct een maaltijdbox kunt gaan bestellen.
Met bovenstaande tips en uitleg kun je nu lekker zelf aan de slag. Denk je nou: allemaal leuk en aardig maar hoe pas ik dat in vredesnaam toe in mijn content? Laat mij je dan helpen. Ik typ met liefde voor jou een goede CTA, zodat jij tijd en geduld overhoudt voor de werkzaamheden waar ik dan weer geen kaas van heb gegeten.
Goede blog: 5 tips om een goed blogartikel te schrijven
[…] je account(s) op social media of het invullen van je contactformulier.In mijn vorige blogartikel ‘Call to action: onmisbaar in al je content’ lees je waarom een CTA nooit mag ontbreken in jouw […]
Nieuwsbrief: 6 tips waardoor hij wél wordt gelezen
[…] je nieuwsbrief daarom nooit zonder call to action (CTA).In het artikel ‘Call to action: onmisbaar in al je content’ lees je wat een call to action precies is, waarom hij onmisbaar is en hoe een goede call to […]