Tekstschrijver of copywriter, dat is toch gewoon hetzelfde?
Ik noem mezelf een tekstschrijver, maar ik ben ook een copywriter. Is ‘copywriter’ dan misschien gewoon een mooier woord? Laten we het woord ‘tekstschrijver’ gewoon net iets spannender klinken door er een vleugje Engels overheen te gooien? Net als Fashion designer, wat hetzelfde is als modeontwerper? Entrepreneur, wat gewoon een ondernemer is? Customer care manager, wat niets meer dan Medewerker klantenservice betekent? Nee, een copywriter is wel degelijk anders dan een tekstschrijver. De verschillen leg ik in dit artikel uit.
Wat voor teksten schrijft een tekstschrijver?
De teksten die een tekstschrijver schrijft, zijn over het algemeen bedoeld om de lezer te vermaken of te informeren. Deze teksten zijn vaak aan de lange kant en zijn altijd taalkundig correct. Tekstschrijvers schrijven onder andere blogartikelen, websiteteksten, nieuwsberichten, journalistieke artikelen en teksten voor tijdschriften.
De teksten zijn gericht aan een brede lezersgroep en kunnen zowel formeel als informeel zijn. De tone of voice van de teksten kan verschillen, afhankelijk van de doelgroep van het betreffende bedrijf.
Wat voor teksten schrijft een copywriter?
Waar een tekstschrijver informatieve en vermakelijke teksten schrijft, schrijft een copywriter teksten met het doel om iets te verkopen. Dat kan een product of een dienst zijn, maar ook een idee of een overtuiging. De teksten die door een copywriter worden geschreven zijn daarom vaak een stuk korter. Voorbeelden hiervan zijn een slogan voor een bedrijf, een pakkende kop boven een poster of een krachtige zin op een verpakking.
Voor wie moet je dan kiezen?
Copywriters staan er dus om bekend dat ze wervende en overtuigende teksten schrijven om de lezer te verleiden. Wanneer je op zoek bent naar iemand die vooral niet-commerciële teksten schrijft, denk aan jaarverslagen, nieuwsbrieven, websites, bedrijfsmagazines en blogartikelen, wordt gezegd dat je dan voor een tekstschrijver moet gaan.
Hier ben ik het echter niet helemaal mee eens. Goede copywriters, met verstand van taal, kunnen prima informerende teksten schrijven. Andersom zijn veel tekstschrijvers ook in staat om de lezer aan te sporen tot actie. Bovendien willen bijna alle bedrijven hetzelfde met hun teksten: meer klanten, lezers, volgers of bezoekers genereren. Dus ook webteksten en blogartikelen dienen er gewoon voor te zorgen dat je de lezer verleidt.
Bij de keuze voor een tekstschrijver of copywriter is het vooral belangrijk dat je kijkt naar de manier waarop de freelancer of zzp’er schrijft. Zijn de teksten lekker leesbaar en staan ze niet vol taalfouten? Heeft die persoon een eigen website met bijvoorbeeld een blog? Kun je via een portfolio een aantal voorbeelden vinden van teksten in een andere tone of voice? Kijk naar wat jou aanspreekt en waar je een goed gevoel bij krijgt, en kijk niet naar de ‘titel’ die die persoon zichzelf geeft. Ben jij op zoek naar iemand die teksten voor je schrijft? Kijk dan vooral eens rond op mijn website. Voelt het goed? Typ dan een berichtje via mijn contactformulier.