De 8 meestgemaakte fouten bij het schrijven van webteksten
Wie op school heeft gezeten, heeft leren schrijven. Maar teksten schrijven voor het web is toch echt een vak apart. Want wist je dat bezoekers binnen een paar seconden een website scannen en dan al besluiten of ze verder lezen of afhaken? Goede webteksten zijn ontzettend belangrijk om klanten te krijgen of meer terugkerende bezoekers te genereren. Om te voorkomen dat jouw websitebezoekers je site weer wegklikken, heb ik de meestgemaakte fouten bij het schrijven van webteksten voor je op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!
1. Te veel of te weinig tekst op de homepage
Je kent het vast wel, de eerste pagina van de website die je bezoekt is geladen en je ziet meteen een hele lap tekst. Ik ken weinig mensen die zin hebben om dat allemaal door te lezen. Sterker nog, het schrikt zo af dat de meeste bezoekers de website direct weer verlaten. Hetzelfde geldt voor te korte teksten. Het gezegde luidt dan wel ‘Één beeld zegt meer dan duizend woorden’, maar dat gaat bij een website niet op. Ik kan uit een foto van een bellende meneer niet opmaken of hij bellen gewoon leuk vindt, een evenement aan het organiseren is, een bestelling plaatst voor zijn retail-winkel of misschien wel jouw PA wil worden. En hoewel een accountantskantoor waarschijnlijk geen foto’s van eten op hun website zal plaatsen, waarbij je je afvraagt of het misschien toch een restaurant is, is een kort maar krachtige omschrijving toch echt noodzakelijk op een zakelijke website.
2. Ikke, ikke ikke en de rest kan stikke(n)
Persoonlijke teksten zijn goed. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat bedrijven die ook de persoonlijke kant van hun onderneming laten zien, sneller de interesse wekken bij hun klanten. Maar het kan ook té persoonlijk worden. Geen enkele klant hoeft meteen, dus bij de eerste kennismaking al, te weten hoeveel studies jij hebt gedaan, dat je broer je website heeft gemaakt of dat je als kind al bezig was met waar je nu je werk van hebt gemaakt.
Wanneer een potentiële klant jouw website bezoekt, wil hij meteen kunnen zien wat jij hem te bieden hebt. Welke problemen los jij op en wat is het voordeel voor de klant wanneer jij dat doet en niet iemand anders. Schrijf webteksten dus altijd vanuit die achterliggende gedachte en houd het concreet.
Op de pagina ‘Over mij’ kun je uiteraard wel meer persoonlijke tekst vermelden en vertellen wie jij bent en waar je vandaan komt etc.
3. Taalfouten
Ik gruwel ervan; taalfouten in websiteteksten (en eigenlijk in elke andere tekst). Iedereen maakt weleens een taalfout. Door te snel te typen, door al te lang ergens mee bezig te zijn waardoor je het gewoon niet meer ziet of doordat je simpelweg niet weet hoe je iets schrijft. Ook ik maak weleens een taalfout door vermoeidheid (of een autocorrect). Maar besef je dat je daar op het web echt niet meer mee wegkomt. Al helemaal niet als het om een zakelijke tekst gaat.
Driekwart van alle hoogopgeleiden ergert zich namelijk zó aan taalfouten dat het een reden is om geen product of dienst af te nemen van de betreffende partij. Wil je dus niet meteen klanten afstoten, nog voordat ze überhaupt hebben gezien wat je te bieden hebt? Zorg dan voor foutloze teksten op je website.
4. Geen of weinig (sub)koppen
Bij punt 1 zag je al dat te lange lappen tekst mensen kunnen afschrikken. Zorg dus altijd voor voldoende alinea’s én subkoppen. Door de tekst op te delen in kleinere stukjes tekst, komt de pagina rustiger over, leest de tekst lekkerder en kan de lezer heel duidelijk zien welk stukje tekst wel of niet relevant is voor hem.
5. Het ontbreken van een call-to-action
De afsluiting van een webtekst is minstens zo belangrijk als de webtekst zelf. En daar gaat het vaak mis, ook bij professionele tekstschrijvers en copywriters. Er staan nog heel veel websites online waarbij de tekst zomaar ophoudt. Geen hint, geen link, geen oproep. De lezer (lees: potentiële klant) blijft in verwarring achter. Een goede call-to-action ontbreekt.
Wanneer een lezer geen duidelijke oproep tot actie krijgt, gaat hij verder met zijn zoektocht. Oftewel, hij klikt jouw website weg en gaat door naar de concurrent. Wil je dat een klant overgaat tot conversie? Maak dan duidelijk wat je van hem verwacht. Je moet de klant sturen en het hem daarbij zo makkelijk mogelijk maken. Voorbeelden hiervan zijn:
- Vul het contactformulier in.
- Neem contact met ons op.
- Laat een reactie achter.
- Meld je aan voor de nieuwsbrief.
- Vraag direct gratis aan.
- Plan nu een afspraak.
6. Te veel zoekwoorden (over-optimalisatie)
Elke ondernemer wil dat zijn website als eerste wordt gevonden wanneer men zijn product of dienst in de zoekmachine intypt. Om dit te bereiken dien je vóór het schrijven van je webteksten een zoekwoordenonderzoek te (laten) doen. Naar aanleiding van dit onderzoek weet je op welke woorden er het meest wordt gezocht. Deze woorden kun je vervolgens verwerken in je teksten op jouw website. Maar sommigen gaan hierin te ver. Doordat een bepaald woord té vaak wordt genoemd, leest de tekst niet meer lekker en kan dit zelfs heel vreemd overkomen. Wat ik ook nog weleens zie is dat een bepaald woord op twee manieren wordt geschreven, omdat op beide zoektermen wordt gezocht. Probeer dit te voorkomen. Kies één van beide zoektermen en blijf consequent.
7. Geen goede opmaak
Op internet lees je over het algemeen lastiger dan op papier. Al is je tekst nog zo sterk, wanneer je hem vervolgens in hele kleine lettertjes of in een slecht leesbaar lettertype op je website zet, is de kans groot dat de lezer het niet tot het eind ‘volhoudt’. Ook de kleur van de letters én de achtergrond spelen hierin een rol.
Denk bij het opmaken van je tekst ook aan afbeeldingen, tabellen, (sub)koppen, bullets en evt. andere elementen. Wanneer je tijd steekt in het maken van een goede tekst, dan wil je natuurlijk ook dat hij goed gelezen wordt. Doe dus je best op de presentatie en maak het de lezer zo gemakkelijk mogelijk.
8. Zinnen die niet lekker lezen
Toch kan een tekst zonder taalfouten en met een fijne opmaak alsnog niet lekker lezen. Dit kan komen door te lange zinnen, zinnen zonder leestekens, verkeerd woordgebruik of veel overbodige woorden. Schrijf je zelf je teksten? Laat ze dan altijd een keer lezen door iemand van buitenaf. Wat voor jou logisch en duidelijk is, kan voor een ander volkomen verwarrend zijn. Hierop inhakend krijg je van mij meteen een extra tip: vermijd vaktaal. Echt niet iedereen die op jouw website terecht komt weet wat bepaalde termen, die jezelf misschien dagelijks gebruikt, betekenen. Zodra het te ingewikkeld wordt, haakt de lezer af. En dan ben je dus een potentiële klant kwijt.
Zo zie je maar, het schrijven van een goede webtekst doe je niet in een paar minuten. Er dient met heel veel dingen rekening gehouden te worden. Wanneer je zelf je webteksten schrijft, ga dan nog eens bovenstaande punten langs. Als je deze ‘fouten’ in je webteksten in ieder geval vermijdt, heb je een grotere kans tot succes. Wil je je tekst door mij laten typen of alleen laten redigeren? Dat kan! Typ een berichtje via mijn contactformulier, en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.
Groetjes,
Tina