6 tips voor het schrijven van een nieuwsbrief die wél wordt gelezen
Je wordt wakker, pakt je telefoon, opent je mail en ziet 10 nieuwsbrieven van webshops waar je ooit iets hebt gekocht of van bedrijven waarvan je dacht dat ze jou nog veel konden leren. Je opent ze en leest ze stuk voor stuk van begin tot eind. Zo jij bent weer helemaal up to date en de dag kan beginnen!
Herken je dit?
Nee ik eigenlijk ook niet. Of nouja, die eerste zin misschien wel. Ik weet het, direct je telefoon pakken is waarschijnlijk wel het laatste wat je zou moeten doen als je net wakker bent. Maar ik draai er niet omheen; mijn mail checken is één van de eerste activiteiten van mijn dag.
Inmiddels zit het in mijn systeem om me direct weer af te melden voor een nieuwsbrief als ik merk dat het me niet interesseert. Dus echt veel nieuwsbrieven ontvang ik niet meer.
Maar de nieuwsbrieven die ik wél ontvang lees ik eigenlijk nooit helemaal. Of beter gezegd, helemaal niet.
En ik weet dat ik niet de enige ben.
Maar als bedrijf wil je juist wél dat jouw nieuwsbrieven worden gelezen. Je wilt je abonnees als eerste informeren over iets dat voor jou belangrijk is, je steekt er veel tijd en energie in en het liefst wil je ook nog dat je lezers uiteindelijk overgaan tot actie.
Diverse marketeers hebben onderzoek gedaan naar de beste nieuwsbrieven en omdat het schrijven van een nieuwsbrief al tijdrovend genoeg is, bespaar ik jou de tijd om al die onderzoeken te lezen.
Hieronder vind je de 6 belangrijkste tips die ervoor zorgen dat jouw nieuwsbrief voortaan wél van begin tot eind wordt gelezen.
1. Kies een onderwerp dat de ontvanger nieuwsgierig maakt
Het onderwerp van je mail is het eerste dat de ontvanger ziet. Dit bepaalt eigenlijk al of iemand de mail openklikt of hem direct naar de prullenbak verplaatst.
Geef een tipje van de sluier, maar verklap nog niet de conclusie van jouw mail. Zorg ervoor dat de lezer er niet omheen kan om de mail te openen.
Een aantal noemen in je onderwerp doet het ook altijd goed. Bijvoorbeeld ‘10 redenen waarom een nieuwsbrief goed is voor jouw onderneming’.
Voorbeelden onderwerpen nieuwsbrief
Fout: Ook niet-natuurlijke verzorgingsproducten maken je dik
Goed: Dit is waarom niet-natuurlijke verzorgingsproducten voor meer lichaamsvet zorgen
Fout: Minimaal 3 keer per week content op Instagram plaatsen verbetert je algoritme
Goed: Dit is de beste frequentie om te posten op social media
Fout: Laat je zonnepanelen elk jaar schoonmaken
Goed: 3 tips om de levensduur van jouw zonnepanelen te verlengen
2. Gebruik een pakkende openingszin
Wanneer de ontvanger je mail heeft geopend, is het belangrijk dat hij of zij hem niet direct weer wegklikt.
Door een openingszin te gebruiken die de lezer aanspreekt zorg je ervoor dat de ontvanger getriggerd wordt om te blijven lezen.
Een goede openingszin kan bijvoorbeeld een pijnpunt beschrijven, een vraag bevatten, een interessant aanbod zijn of herkenning oproepen.
Wanneer je je mail bijvoorbeeld begint met ‘Goedemorgen, ik ben Tina en ik wil je vandaag graag wat meer vertellen over nieuwsbrieven…’ haakt 90% van de lezers al af.
Het is niet interessant genoeg. Wanneer je net wakker bent, op de bus staat te wachten of bij zwemles van je zoon of dochter de tijd aan het overbruggen bent heb je geen zin in een lang verhaal over een saai onderwerp.
Door in de eerste zin iets los te maken bij de lezer (bijvoorbeeld herkenning), wek je zijn interesse en is hij wél bereid om verder te lezen.
Voorbeelden openingszinnen nieuwsbrief
- Ken je dat? Dat je een afspraak bij de huisarts maakt, maar als je daar bent zijn je klachten ineens verdwenen. Daar is een verklaring voor.
- Weet jij precies hoeveel jij uitgeeft aan je wekelijkse boodschappen?
- Je nieuwsbrief is naar 2.500 abonnees verstuurd, maar slechts 1 iemand heeft je product gekocht. Auw. Dat kan natuurlijk beter.
- Wow, ik heb gisteren toch iets bijzonders meegemaakt.
- Wil jij inkomen genereren terwijl je op het terras een biertje zit te drinken?
3. Ga voor korte zinnen en alinea’s
Om de aandacht van de lezer erbij te houden is het verstandig om niet meer dan 40 woorden per alinea te gebruiken.
Je kunt veel beter met 30 korte alinea’s werken dan met 3 grote stukken tekst.
Lange zinnen zijn moeilijk leesbaar, dus probeer vooral korte zinnen te gebruiken.
Vermijd ook onnodige woorden en wees concreet in wat je vertelt.
Voorbeeld korte zinnen en alinea’s
Fout:
Hij is een man die van aanpakken weet en elke ochtend hout hakt om de kachel mee aan te steken. Daarna zet hij het koffiezetapparaat aan en zet een lekker kopje koffie van zijn favoriete koffiebonen waar hij vervolgens ook zijn vrouw mee verrast, die nog nietsvermoedend in de badkamer bezig is om zich klaar te maken. Onder het genot van een bakkie pleur starten ze samen de dag.
Goed:
Hij weet van aanpakken en hakt iedere ochtend hout voor de kachel.
Wanneer de kachel brandt, zet hij een lekker bakkie koffie voor zichzelf en zijn vrouw.
Zo starten ze samen de dag.
4. Gebruik een CTA als afsluiting van de nieuwsbrief
Natuurlijk zou het fijn zijn als jouw lezers jouw nieuwsbrief van begin tot eind lezen.
Maar het is nóg fijner wanneer je er ook daadwerkelijk iets mee bereikt.
Bijvoorbeeld een inschrijving voor een workshop, het verkopen van een product of het lezen van je nieuwste blogartikel.
Eindig je nieuwsbrief daarom altijd met een call to action (CTA).
In het artikel ‘Call to action: onmisbaar in al je content’ lees je wat een call to action precies is, waarom hij onmisbaar is en hoe een goede call to action eruit ziet.
5. Zorg voor een goede lay-out
Naast informatie tot je op nemen door middel van tekst, wil het oog ook wat.
Kies voor een mooie en overzichtelijke opmaak, gebruik je logo en huisstijl voor herkenning en maak je nieuwsbrief uniek.
Bij voorkeur bestaat een nieuwsbrief uit zowel tekst als afbeeldingen. Ook visuals kunnen je nieuwsbrief opleuken.
Let er wel op de je niet te veel en te grote afbeeldingen gebruikt, omdat dit de laadtijd kan vertragen en hierdoor mensen het geduld verliezen wanneer je mail wordt geopend.
6. Bepaal de juiste verzendfrequentie van je nieuwsbrief
Een nieuwsbrief kan nog zo goed geschreven zijn, maar wanneer het voor de ontvanger voelt als ‘stalken’ zal hij of zij zich gauw weer uitschrijven.
Probeer dus te achterhalen wat de juiste frequentie is voor jouw publiek.
Dit kun je doen door de statistieken bij te houden óf door je nieuwsbriefabonnees hier simpelweg om te vragen.
Dit kan bijvoorbeeld door een keuze-optie toe te voegen bij het inschrijven.
Ook kun je bij veel e-mailautomation-software jouw contacten in de nieuwsbrief zelf een keuze bieden.
Ben jij er klaar voor om aan de hand van bovenstaande tips een nieuwsbrief te gaan schrijven die écht wordt gelezen? Ik wens je daarmee ontzettend veel succes en ben benieuwd naar de resultaten. Stroomt het werk straks binnen en houd je geen tijd meer over om het zelf te doen? Dan mag je mij uiteraard altijd als tekstschrijver inschakelen om je te helpen. 🙂