Waarom ook je afbeeldingen SEO-proof moeten zijn
Als tekstschrijver ben je tegenwoordig veel bezig met het SEO-proof maken van je webteksten. Voordat je start doe je een zoekwoordenonderzoek om de meest gezochte zoekwoorden vervolgens in je tekst te verwerken. Google pikt dit op en beloont je met een hogere ranking in de zoekresultaten. Maar wist je dat het niet alleen belangrijk is om SEO-teksten te hebben, maar dat ook je afbeeldingen SEO-proof moeten zijn?
Je kent het gezegde vast wel: een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Heerlijk cliché, maar stiekem wel een beetje waar. Afbeeldingen zijn dan ook al heel lang een belangrijk onderdeel van de zoekmachineresultaten.
Gebruik zoekwoorden in de naam van je afbeeldingen
Google wordt steeds beter in het herkennen van wat er op een foto afgebeeld staat. Toch is het nuttig om hem een handje te helpen. Als je dan toch dat zoekwoordenonderzoek hebt gedaan en een focus-zoekwoord hebt gekozen voor je tekst, kun je dit zoekwoord ook voor je afbeeldingen gebruiken. Wijzig de naam van je afbeelding en verwerk daarin het betreffende zoekwoord. Maak geen gebruik van spaties, maar zet een liggend streepje tussen de verschillende woorden.
Na het uploaden van de afbeeldingen zet je ditzelfde zoekwoord ook in de alt-tekst. ‘Alt’ staat voor alternatief. Met deze alternatieve tekst beschrijf je als het ware de afbeelding, zodat zoekmachines en gebruikers met een visuele beperking begrijpen wat er op de afbeelding staat.
Goed voor SEO: een uitgelichte afbeelding
Google geeft de voorkeur aan afbeeldingen die centraal en in het bovenste deel van je pagina staan. Gebruik op pagina’s met (blog)artikelen dus altijd een ‘Uitgelichte afbeelding’, ook wel ‘Featured image’ genoemd. Een afbeelding is natuurlijk niet voor elke webpagina relevant, maar gebruik ze waar het kan.
Ook de verhouding en grootte van de afbeelding is belangrijk voor SEO
Naast dat de juiste zoekterm in de naam en de alt-tekst van de afbeelding moet staan, is het ook van belang dat de verhouding en de grootte van de afbeelding goed is. Gebruik grote afbeeldingen van goede kwaliteit, bij voorkeur van rond de 1.000 pixels breed. Let er wel op dat de afbeelding niet groter is dan 500 kb. Dit in verband met de laadsnelheid van je website. Een trage laadsnelheid zorgt voor een lagere positie in de zoekresultaten. De meest gangbare verhoudingen van online afbeeldingen zijn 4:3 en 16:10.
Zorg er ook voor dat je afbeelding uniek en eigen is. Gebruik niet uitsluitend stockfoto’s, maar maak ook zelf foto’s om op je website te publiceren. Google kijkt namelijk ook naar de originaliteit van de afbeelding. Hulp nodig bij het schrijven van goede SEO-teksten, inclusief SEO-afbeeldingen? Neem gerust contact met mij op.