SEO-proof in 2021
Als je denkt dat je alles al over SEO weet, dan heb je het mis. SEO is namelijk een vakgebied dat continu in beweging blijft. Ook in 2021 zijn er weer een aantal trends te ontdekken. En om ervoor te zorgen dat jouw website goed gevonden blijft worden in Google, is het verstandig om hierin mee te gaan. In dit artikel zet ik daarom de belangrijkste trends voor dit jaar op een rij, zodat ook in 2021 jouw website SEO-proof blijft.
Core Web Vitals
We beginnen meteen met de belangrijkste ontwikkeling voor 2021. De Core Web Vitals van Google zijn 3 maatstaven waarmee de gebruikerservaring op websites wordt gemeten. Deze maatstaven zijn: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Deze drie ingewikkelde termen hebben betrekking op de laadsnelheid, het reactievermogen en de visuele stabiliteit van een webpagina. Deze Core Web Vitals zullen vanaf mei 2021 als ranking factor worden opgenomen in het algoritme van Google.
Helaas kun je hier met je webteksten geen invloed op uitoefenen. Wel kun je alvast testen hoe jouw website ervoor staat. Met de tool PageSpeed Insights zie je namelijk heel precies hoe een webpagina op deze drie gebieden scoort. Wil je een overzicht van alle webpagina’s met CLS-problemen? Dat kun je opvragen via het kopje ‘Site-vitaliteit’ in de Google Search Console.
Leg de focus op onderwerpen en niet op zoekwoorden
Veel mensen denken nog steeds dat het belangrijk is om één zoekwoord te kiezen en deze fanatiek te verwerken in je webteksten, titels, alt-tags en URLs. Natuurlijk is het goed om je er bewust van te zijn op welk woord er het meest wordt gezocht, en dit woord te verwerken op je website. Maar Google is inmiddels al veel verder dan dat.
Met dank aan de zogenaamde semantische zoekintentie, weet Google dat bepaalde woorden dezelfde intentie hebben. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘grijze auto’, weet Google dat hij dezelfde resultaten moet tonen als bij een buurman die zoekt op ‘auto grijs’. Je hoeft dus niet meer overal op je pagina ‘grijze auto’ neer te zetten, als je artikel maar over grijze auto’s gaat.
Mijn tip is om als focus-zoekwoord het zoekwoord te kiezen met het hoogste volume. Vervolgens laat je aanvullende zoekwoorden, die mensen zeer waarschijnlijk zullen gebruiken, ook terugkomen in de webteksten op jouw website.
EAT-score
De EAT-score is niks nieuws, maar de verwachting is dat het in 2021 een nog grotere rol gaat spelen binnen SEO. EAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Dit zijn belangrijke pijlers om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de content op een webpagina te beoordelen.
Omdat iedere burger een tekst kan schrijven en online kan zetten, is het voor Google belangrijk om te weten wat de kwaliteit van deze content is. Zoekmachines schotelen hun gebruikers natuurlijk graag betrouwbare informatie voor.
Om bovenaan in de zoekresultaten terecht te komen, is het dus van belang dat jouw webpagina’s betrouwbaar zijn. De schrijver moet dus een expert zijn op het gebied waar hij of zij over schrijft. Dit kun je op verschillende manieren aantonen:
- Wees transparant over wie je bent: koppel een Google Mijn Bedrijf-profiel, deel je contactgegevens en laat duidelijk blijken wie verantwoordelijk is voor de inhoud van jouw website.
- Gebruik betrouwbare bronnen om bepaalde informatie te onderbouwen: koppel bijvoorbeeld een link naar een wetenschappelijk onderzoek of naar webpagina’s van autoriteiten binnen je branche.
- Probeer betrouwbare domeinen naar jouw website te laten linken: een .edu-domein is in Googles ogen bijvoorbeeld heel betrouwbaar en zal je daarom ook belonen wanneer dit domein naar jouw website linkt.
Mobile first
Al sinds 2018 wordt er meer via mobiele apparaten gezocht dan via desktops. Hier heeft Google uiteraard op ingespeeld en kijkt sindsdien daarom in eerste instantie naar de mobiele versie van een website en daarna pas naar de desktopversie. Het is dus ontzettend belangrijk dat je mobiele website er goed uitziet en goed functioneert. In Google Search Console vind je al een apart tabblad om de ‘mobiele gezondheid’ van een pagina te beoordelen. Doe hier je voordeel mee!
Less is niet altijd more
Over het algemeen scoort lange content beter. Waar eerder gold dat je artikel tussen de 500 en 1000 woorden moest bevatten, is inmiddels gebleken dat artikelen met meer dan 3000 woorden maar liefst 3 keer zoveel verkeer genereren.
Nu je dit weet, kijk dan uit dat je geen extra lange zinnen gaat schrijven zodat je artikel langer wordt. Hier worden je teksten niet leesbaarder van. Wat je wel kunt doen, is meer relevante content en aanvullende informatie toevoegen. Zorg ervoor dat jouw artikel het meest compleet is en nóg meer informatie geeft dan artikelen die op het moment van schrijven hoog scoren op een bepaald zoekwoord.
Waak er wel voor dat je je artikel niet koste wat kost lang maakt. Weet je geen relevante informatie meer te vermelden? Stop dan met schrijven en zorg dat wat je wel hebt perfect is.
AI-ontwikkelingen
AI staat voor Artifical Intelligence. Het is een concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Het is al lang geen sci-fi meer en wordt tegenwoordig in veel technologieën toegepast.
Google past dit bijvoorbeeld toe door middel van Google Discover, een persoonlijke content-hub waarbij de informatie die wordt getoond gebaseerd is op persoonlijke interesses.
De resultaten op de zoekresultatenpagina worden dan ook steeds verfijnder. Verschillende gebruikers krijgen al lang niet meer dezelfde resultaten te zien als zij op hetzelfde zoekwoord zoeken. Wanneer je bijvoorbeeld vaak naar de website van de Albert Heijn gaat, zul je vaker Albert Heijn in je zoekresultaten tegenkomen dan iemand die liever naar de Jumbo gaat.
De grootste ontwikkeling in 2021 op het gebied van AI is Google Analytics 4. Het verschil met eerdere versies zit hem in de manier waarop het websites meet. Dit wordt namelijk niet meer gedaan op basis van hoe gebruikers tussen pagina’s navigeren, maar hoe gebruikers zich gedragen op een webpagina. De gegevens die hiermee worden verzameld kunnen interessante voorspellingen opleveren.
Kortom, er zijn weer flink wat ontwikkelingen op het gebied van SEO in 2021. Maar ben je zelf geen SEO-specialist? Focus je bij het schrijven van webteksten dan niet te veel op de techniek die erachter zit. Zorg er vooral voor dat je teksten kwalitatief goed zijn. Want ook hier zal Google je voor belonen. Goede zoekresultaten zorgen nou eenmaal voor blije gebruikers. Google blij, jij blij. Vind je het lastig om goede SEO-proof webteksten te schrijven? Neem dan contact met mij op, ik typ graag voor je!
Groetjes,
Tina