Goede webteksten: waarom zijn ze zo belangrijk?
Een goede, gebruiksvriendelijke en overzichtelijke website is belangrijk. Dat het minstens zo belangrijk is dat die website vervolgens goed wordt gevonden via de zoekmachines weten we allemaal. Maar wat als een potentiële klant via Google naar jouw product of dienst zoekt, hierna op jouw website terecht komt en vervolgens helemaal niks van jouw websiteteksten begrijpt? Ze staan vol taalfouten, vertellen niet wat je precies doet of verkoopt en het is onduidelijk wat jouw bedrijf precies voor die persoon kan betekenen. Dat is het moment dat jouw potentiële klant afhaakt en de volgende website in Google aanklikt. En dát wil je natuurlijk voorkomen.
Er is meer nodig dan alleen een mooie website
Als tekstschrijver kom ik het regelmatig tegen: prachtige websites met de mooiste professionele foto’s, maar met vrij belabberde teksten. Het frustreert me regelmatig dat ik merk dat bedrijven wel in een mooie website investeren, maar niet in het schrijven van goede websiteteksten. Maar wist je dat websitebezoekers binnen een paar seconden een website scannen en dan al besluiten of ze verder gaan lezen of afhaken? Dat betekent dat bij een tekst van matig niveau, de meeste bezoekers niet verder zullen komen dan het eerste gedeelte van je homepage. Hierdoor loop je enorm veel klanten én dus omzet mis.
Het belang van goede webteksten
Een eerste indruk is zeker belangrijk, maar onderschat het belang van een goede tekst niet. In een paar inleidende zinnen moet duidelijk zijn wie je bent en wat jouw bedrijf te bieden heeft. Daarnaast heeft een bezoeker, die op zoek is naar een bepaald product of bepaalde dienst, geen zin om een hele lap tekst zonder alinea’s en koppen te lezen. Zorg dus dat je in die eerste paar seconden de bezoeker duidelijk hebt gemaakt wat jij voor hem of haar kunt betekenen.
Schrijf bijvoorbeeld bovenaan je homepage een korte alinea óf een zin die eruit springt. Met deze eerste zin of alinea kun je herkenning creëren en ‘pijnpunten’ omschrijven waarmee je direct de aandacht van de lezer pakt. Als het goed is weet je als ondernemer precies wie jouw doelgroep is en waar deze naar op zoek is. Zorg er dus voor dat de potentiële klant ‘getriggerd’ wordt om verder te lezen en nieuwsgierig wordt naar de rest van je website. Dit laatste kun je alleen bereiken door middel van goed geschreven webteksten.
Tekstschrijven uitbesteden heeft veel voordelen
Je kunt je webteksten natuurlijk zelf schrijven, bijvoorbeeld aan de hand van de verschillende tips die op het internet te vinden zijn, maar dit kost vaak veel tijd en levert in de meeste gevallen niet het gewenste resultaat op. Ook al ben je nog zo goed in spelling en grammatica, vaak zitten ondernemers vast in hun eigen visie en jargon. Wat voor jou heel logisch klinkt, kan voor een leek volkomen onbegrijpelijk zijn. Daarnaast kost het veel tijd om SEO-proof teksten te leren schrijven. En tijd is geld. Door een tekstschrijver in te schakelen weet je zeker dat je teksten begrijpbaar, foutloos, SEO-proof en goed leesbaar zijn.
Je moet er inderdaad wat geld in investeren, maar het levert je veel nieuwe klanten op én je houdt tijd over om je te richten op de taken waar jij zelf goed in bent en waar je blij van wordt! Overtuigd en op zoek naar een geschikte tekstschrijver? Kijk vooral eens rond op de website van Tina typt. Ik help je met liefde bij het schrijven van goede websiteteksten, om van jouw websitebezoekers daadwerkelijk klanten te maken. Laat jij mij voor jou typen?
Groetjes,
Tina