3 tips om wél klanten aan te trekken met jouw teksten
Teksten schrijven doe je over het algemeen niet voor de lol. Nouja, ik word er heel blij van en heb al jarenlang een blog ‘voor de fun’, maar in principe wil je iets bereiken met je teksten. Teksten die je als bedrijf of ondernemer schrijft moeten namelijk de lezer niet alleen interesseren, ze moeten ook aanzetten tot actie. Goede teksten zijn essentieel voor een succesvolle marketing. In dit artikel deel ik daarom 3 tips die helpen om van jouw lezers klanten te maken.
1. Gebruik woorden die jouw klanten ook gebruiken
Dit is meteen een hele lastige. Want veel mensen dénken dat ze woorden gebruiken zoals de klant die gebruikt, maar vaak is dit veel te zakelijk. Óf er worden termen gebruikt waar de klant nog nooit van heeft gehoord. Ga eens met je klant in gesprek en schrijf letterlijk op wat er wordt gezegd.
Ik durf te wedden dat je weinig zinnen hoort zoals: ‘Ik wil zo graag in mijn kracht worden gezet’, ‘Mijn gewichtsbeheersing gaat nog niet zo goed’, of ‘De salesfunnel moet echt efficiënter, want het aantal leads is te gering’. Dit soort zinnen en woorden gebruik je meestal niet als je met elkaar in gesprek bent. Waarom zou je ze dan wel in een tekst zetten?
Wanneer je als klant zinnen leest die je te ingewikkeld of afstandelijk vindt, haak je al gauw af. Zorg er dus voor dat je schrijft zoals je ook tegen de klant zou praten. Wel in correct Nederlands natuurlijk, maar overweeg zorgvuldig je woordkeuze.
2. Laat de tekst over je klanten gaan
Deze is heel belangrijk bij copywriting. De teksten die je schrijft moeten over je klant gaan, en dus niet over jezelf. Klanten zitten niet te wachten op wat jij allemaal al hebt gedaan, waar je goed in bent en wat je de komende periode nog wilt gaan doen. Ze zoeken een oplossing voor hún probleem. Beschrijf dus waar jij ze mee kunt helpen. Jouw diensten zijn namelijk pas interessant voor een klant als hij zich herkent in het probleem dat jij beschrijft en de oplossing die jij biedt.
3. Zet de klanten aan tot actie
Wanneer je bovenstaande twee tips hebt toegepast, is je klant waarschijnlijk tot aan het einde van jouw tekst gekomen. Top! Maar nu wil je natuurlijk dat hij ook daadwerkelijk actie onderneemt. Denk aan contact met jou opnemen, een formulier invullen, een bestand downloaden, een product kopen, etc. Maak het de klant zo makkelijk mogelijk en zorg er áltijd voor dat er een ‘Call To Action’ onderaan je tekst staat. Dit kan door middel van een opvallende knop of link.
Nu je weet hoe je teksten schrijft die klanten aantrekken, kun je aan de slag! Heb je hulp nodig of wil je liever de volledige tekst door een tekstschrijver laten schrijven? Geen probleem. Typ een berichtje via mijn contactformulier en ik typ zo snel mogelijk terug!
Groetjes,
Tina