De 10 beste tools voor een zoekwoordenonderzoek
Als je wil dat jouw website gevonden wordt, is het tegenwoordig van essentieel belang dat je een zoekwoordenonderzoek doet. Tijdens een zoekwoordenonderzoek kom je erachter op welke zoekwoorden jouw publiek zoekt. Door deze woorden in jouw webteksten te verwerken, is de kans groter dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten wordt getoond. Om een goed zoekwoordenzoek te kunnen doen heb je de juiste tools nodig. In dit artikel vind je daarom de 5 beste gratis tools en de 5 beste betaalde tools voor een zoekwoordenonderzoek.
Gratis zoekwoordenonderzoek-tools
1. Ubersuggest
Wanneer je Ubersuggest vergelijkt met andere gratis zoekwoordenonderzoek-tools, is deze veruit de beste en meest complete optie. Ubersuggest is volledig gratis en biedt veel verschillende handige SEO-mogelijkheden. Naast het analyseren van zoekwoorden, helpt Ubersuggest je ook met zoekwoordsuggesties en content-ideeën. Superhandig dus wanneer je op zoek bent naar inspiratie voor je blog!
2. Google Ads Zoekwoordplanner
Wanneer een succescolle advertentie jouw doel is van het zoekwoordenonderzoek, dan is de Zoekwoordplanner van Google Ads een aanrader. Met deze gratis onderzoekstool vind je zoekwoorden die het meest relevant zijn voor jouw bedrijf. Door het gebruik van de Zoekwoordplanner krijg je inzicht in hoe naar bepaalde woorden wordt gezocht en hoe die zoekopdrachten in de loop der tijd zijn veranderd. Het handige aan deze tool is dat de Zoekwoordplanner meteen voorgestelde biedingsschattingen voor elk zoekwoord geeft. Op deze manier kun je goed je advertentiebudget bepalen wanneer je wilt gaan adverteren. Het nadeel van deze tool is dat je eerst je eerste advertentie moet opzetten voordat je hem kunt gaan gebruiken.
3. Google Trends
Om er snel achter te komen welke zoektermen nu interessant zijn en waar op dit moment dus veel naar wordt gezocht, kun je Google Trends gebruiken. Voor een goed zoekwoordenonderzoek dien je echter nog wel een extra tool te gebruiken. Daarom raad ik aan om Google Trends niet als eerste zoekwoordenonderzoek te gebruiken, maar om hem in te zetten om maandelijks te controleren of alle zoektermen nog up-to-date zijn. Daarnaast kun je er dus inspiratie mee opdoen om je content aan te passen of nieuwe blogartikelen te schrijven.
4. Yoast Suggest
Deze zoekwoordenonderzoek tool is er eentje van Nederlandse bodem. Yoast Suggest werkt een beetje als Ubersuggest. Beide tools komen met zoekwoordsuggesties, maar Yoast Suggest kijkt vooral naar de zoekwoorden in de automatische aanvulling van Google zelf. De zoekwoorden die daar naar voren komen zijn vaak longtail keywords. Dit zijn trefwoordzinnen die uit 3 of meerdere woorden bestaan. Wanneer je zoekwoorden van 1 woord gebruikt, heb je vaak hevige concurrentie. Bij zoektermen met 3 of meer woorden is de concurrentie al een stuk minder, waardoor jij dus meer kans hebt om hoger te scoren.
5. Also Asked
Also Asked is een redelijk nieuwe tool, maar is in de afgelopen tijd vrij bekend geworden. Deze zoekwoordenonderzoek tool wordt gezien als de grootste concurrent van de bekende (deels betaalde) tool Answer The Public. Door in deze tool een zoekwoord, een taal en een land in te voeren, krijg je van Also Asked een bak aan informatie, zoekwoorden en vragen die jij kunt gebruiken in jouw teksten. Voor de regio ‘Nederland’ werkt hij helaas nog niet volledig naar behoren, maar dit is zeker een tool om in de gaten te houden!
Betaalde zoekwoordenonderzoek-tools
1. KWFinder
Deze onderzoekstool staat voor mij met stip op nummer 1! KWFinder is veruit de meest gebruiksvriendelijke tool. Daarnaast is hij supersnel en worden er continu handige functionaliteiten aan toegevoegd. Voor ongeveer €30,- per maand krijg je toegang tot KWFinder en nog vier handige SEO-tools. Dit is echt heel goedkoop als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. Wil je deze tool eerst uitproberen? Dat kan 10 dagen gratis!
2. Semrush
Semrush is waarschijnlijk de meest complete tool op het gebied van SEO. Deze alles-in-één onderzoekstool kan je bij elk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie ondersteunen. Voor het doen van zoekwoordenonderzoek heeft Semrush maar liefst vier tools ontwikkeld:
- Keyword Magic Tool
- Keyword Overview
- Keyword Difficulty
- Organic Traffic Insights
Semrush is beschikbaar vanaf $99,95 per maand, maar is eventueel eerst gratis uit te proberen.
3. AnswerThePublic
Deze tool is ontzettend handig wanneer je op zoek bent naar inspiratie voor nieuwe content op je website. AnswerThePublic beantwoordt namelijk vragen die te maken hebben met jouw zoekwoorden. Door een zoekwoord naar keuze in te vullen krijg je overzichtelijke schema’s met relevante vragen. Op deze manier kun jij relevante content maken die deze vragen van jouw publiek beantwoordt. Deze betaalde tool is beschikbaar vanaf $79 per maand. Je kunt de tool ook gratis gebruiken, maar dan ben je zeer beperkt in het aantal zoekopdrachten.
4. Ahrefs
Ahrefs is onder veel marketeers een grote favoriet. Met behulp van deze zoekwoordenonderzoek tool kun je in een handomdraai:
- Alle zoekwoorden van concurrenten achterhalen.
- De best scorende pagina’s van een website bekijken.
- Naast de volumes van Google, óók de volumes zien binnen YouTube, Amazone Bing, Yahoo, Yandex en nog een paar zoekmachines.
Vanaf $99 per maand kun jij gebruik maken van de populaire SEO-tool Ahrefs.
5. MOZ
MOZ is veruit de grootste concurrent van Ahrefs en Semrush en hoort dus absoluut thuis in het lijstje van de 5 beste betaalde zoekwoordenonderzoek-tools. Binnen MOZ kun je gebruikmaken van de Keyword Explorer. Dit kun je zowel op basis van een website doen, als op basis van een zoekwoord.
Wanneer je zoekt op basis van een website, dan krijg je een overzicht te zien van de website en de zoekwoorden waar deze website op scoort. Zoek je op basis van een zoekwoord? Dan krijg je een overzicht te zien van de scores van dat zoekwoord plus flink wat zoekwoordsuggesties.
Ook MOZ is eerst gratis uit te proberen, daarna betaal je minimaal $79 per maand.
Wanneer je dus geen groot budget hebt, maar wel net iets meer mogelijkheden wilt dan de gratis versies, kan ik KWFinder van harte aanbevelen. Maar ook de bovengenoemde gratis opties zijn prima om mee te starten óf te gebruiken wanneer je zelf niet veel zoekwoordenonderzoek nodig hebt. Heb je je zoekwoordenoverzicht klaar en wil je je webcontent aanpassen of aanvullen? Ik help je er graag mee! Typ een berichtje via mijn contactformulier en ik typ zo snel mogelijk terug.
Groetjes,
Tina